Πληροφοριακή έκθεση για εικονικότητα συναλλαγής δεν απαλλάσσει τις φορολογικές αρχές από υποχρέωση διενέργειας ελέγχου

του Γιώργου Δαλιάνη με τη συνεργασία της Νίκης Χατζοπούλου*

Η κρίση μίας φορολογικής αρχής περί εικονικότητας μίας συναλλαγής δεν μπορεί να βασίζεται αποκλειστικά στην πληροφοριακή έκθεση μίας άλλης υπηρεσίας, αλλά λαμβάνοντας υπόψιν το στοιχείο αυτό υποχρεούται να διενεργήσει έλεγχο και σε άλλα δεδομένα, ιδίως σε πραγματικά περιστατικά διενέργειας των συναλλαγών, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν συντρέχει περίπτωση εικονικότητας.

Δεν είναι λίγες οι φορές που μία φορολογική αρχή λαμβάνει πληροφορίες από έτερη φορολογική αρχή και με βάση τα πορίσματα της τελευταίας διαπιστώνεται εικονικότητα συναλλαγών.  Αυτό το πληροφοριακό στοιχείο, ανεξάρτητα από πού προέρχεται, η φορολογική αρχή οφείλει να το λάβει υπόψιν, ωστόσο δεν την απαλλάσσει από την υποχρέωση διενέργειας φορολογικού ελέγχου. Σε διαφορετική περίπτωση, εάν δηλαδή μία φορολογική αρχή ενσωματώσει τα πορίσματα μίας άλλης χωρίς επί της ουσίας να διενεργήσει η ίδια έλεγχο και να χωρίς να αξιολογήσει τα προσκομιζόμενα από την ελεγχόμενη οντότητα στοιχεία, τότε η κρίση του ελέγχου περί εικονικότητας τυγχάνει μη επαρκώς αιτιολογημένη.

Η εν λόγω κρίση αποτυπώθηκε στην υπ’ αριθ. 1273/2023 απόφαση της ΔΕΔ Αθήνας, καθώς στο πλαίσιο της συγκεκριμένης υπόθεσης ο έλεγχος του 3ου ΕΛ.ΚΕ. ΑΤΤΙΚΗΣ έκρινε τις συναλλαγές ως εικονικές στο σύνολό τους με μοναδικό τεκμήριο τις διαπιστώσεις της Υ.Ε.Δ.Δ.Ε ΑΤΤΙΚΗΣ επί της συναλλακτικής ανυπαρξίας της εκδότριας οντότητας, χωρίς ωστόσο να λάβει υπόψη τα στοιχεία, που έθεσε η προσφεύγουσα λήπτρια εταιρεία, προκειμένου να διαπιστώσει εάν πραγματοποιήθηκε η συναλλαγή καθώς και εάν η εικονικότητα ανάγεται αποκλειστικά στο πρόσωπο του εκδότη. Έτσι, οι διαπιστώσεις του ελέγχου κρίθηκαν ανεπαρκώς αιτιολογημένες και ακυρωτέες.

Υπενθυμίζουμε ότι όταν αποδίδεται σε επιτηδευματία η παράβαση της λήψεως τιμολογίου ή δελτίου αποστολής εικονικού, υπό την έννοια είτε ότι δεν έχει πραγματοποιηθεί η συναλλαγή, στην οποία αυτό αναφέρεται, είτε ότι έχει μεν πραγματοποιηθεί η συναλλαγή, όχι όμως, όπως εμφανίζεται, με τον φερόμενο ως εκδότη του τιμολογίου ή δελτίου αποστολής, η φορολογική αρχή βαρύνεται, κατ’ αρχήν, με την απόδειξη της εν λόγω εικονικότητας. Προς τούτο αρκεί, κατ’ αρχήν, ν’ αποδείξει είτε ότι ο εκδότης του φορολογικού στοιχείου είναι φορολογικώς ανύπαρκτος, ήτοι δεν είχε δηλώσει την έναρξη του επιτηδεύματος του ούτε είχε θεωρήσει στοιχεία στην αρμόδια φορολογική αρχή (οπότε ο λήπτης βαρύνεται πλέον ν’ αποδείξει την αλήθεια της συναλλαγής και την καλή του πίστη κατά το χρόνο πραγματοποιήσεώς της), είτε ότι ο ανωτέρω εκδότης είναι φορολογικώς μεν υπαρκτός αλλά, ενόψει των επιχειρηματικών του δυνατοτήτων, όπως προκύπτουν από την συνολική εκτίμηση της συναλλακτικής του συμπεριφοράς και της φύσεως και του κύκλου εργασιών του, δεν είναι δυνατόν να ήταν σε θέση να εκπληρώσει την επίμαχη παροχή (οπότε ο λήπτης του φορολογικού στοιχείου βαρύνεται ν’ αποδείξει ότι πραγματοποιήθηκε η συναλλαγή, στην οποία αφορά το φορολογικό στοιχείο).

Σε κάθε περίπτωση, δεδομένου ότι η τεκμηρίωση περί εικονικότητας συναλλαγών απαιτεί όχι μόνον απόδειξη από την φορολογική αρχή, αλλά και αξιολόγηση των αποδεικτικών στοιχείων που προς ανταπόδειξη (περί μη εικονικότητας δηλαδή) προσκομίζει η ελεγχόμενη οντότητα, δεν μπορεί να θεωρηθεί επαρκής η απλή υιοθέτηση ενός πορίσματος που έχει συνταχθεί από άλλη φορολογική αρχή, χωρίς κατ’ ουσίαν εκτίμηση των στοιχείων της υπόθεσης από την αρμόδια φορολογική αρχή.

Δυστυχώς, συχνά οι φορολογικές αρχές στηρίζονται αποκλειστικά σε πληροφορίες που λαμβάνουν από άλλες φορολογικές αρχές (ΥΕΔΔΕ, ΣΔΟΕ, ΕΛΚΕ, αλλοδαπές φορολογικές αρχές) χωρίς περαιτέρω αξιολόγηση των πραγματικών περιστατικών με ολέθρια για τους ελεγχόμενους αποτελέσματα. Σε πραγματική υπόθεση ελέγχου, όπου είχε ανοικοδομηθεί ξενοδοχειακή μονάδα, κρίθηκε ότι η επιχείρηση έλαβε εικονικά τιμολόγια για εκχωματώσεις και επιχωματώσεις. Επίσης, σε άλλη υπόθεση ελέγχου, είχε πραγματοποιηθεί αγορά εμπορευμάτων από χώρα του εξωτερικού (με πλήρη τεκμηρίωση ως προς την διακίνηση των εμπορευμάτων και τις πληρωμές των τιμολογίων) και θεωρήθηκαν οι συναλλαγές από τον έλεγχο εικονικές, κατά παράβαση του ν. 3842/2010 και του άρθρου 23 ν. 4172/2013. Πέραν αυτών των υποθέσεων, υπάρχει σωρεία άλλων περιπτώσεων ελέγχου κατά τις οποίες τα πορίσματα περί εικονικότητας εκ των υστέρων ανατράπηκαν, ωστόσο οι ελεγχόμενοι υπέστησαν μεγάλη οικονομική ζημία.

Δείτε το άρθρο και στo Capital.gr

* Ο Γιώργος Δαλιάνης είναι Διευθύνων Σύμβουλος της ARTION AE & Ιδρυτής του Ομίλου ARTION, Οικονομολόγος-Φοροτεχνικός.

Η Νίκη Χατζοπούλου είναι Δικηγόρος Παρ’Αρείω Πάγω LL.M. & Διαμεσολαβήτρια, συνεργάτης της ARTION A.E.

Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION A.E (Πουρνάρα 9, Μαρούσι /210 6009062 / www.artion.gr)


Φοροαπόψεις – 21/03/2024

Εξόφληση δαπάνης από λογαριασμό τρίτου

Σε περίπτωση εξόφλησης σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή – πιστωτή από τρίτο πρόσωπο (ημεδαπό ή αλλοδαπό), το οποίο, κατ΄ εντολή της επιχείρησης, εξοφλεί τη σχετική υποχρέωση προς απόσβεση ισόποσης υποχρέωσης αυτού προς αυτή, η σχετική δαπάνη εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδα της επιχείρησης, αρκεί να αποδεικνύεται με βάση τα κατάλληλα στοιχεία (τραπεζικά παραστατικά ή άλλα έγγραφα) η εξόφληση του προμηθευτή καθώς και ο λόγος εξόφλησης των δαπανών από τον τρίτο.

Ομοίως, σε περίπτωση που, με βάση τα ανωτέρω, η εξόφληση γίνεται, κατ’ εντολή της επιχείρησης, από τρίτο, πελάτη της,  προς απόσβεση δικής του υποχρέωσης από αγορά αγαθών ή λήψη υπηρεσιών από την επιχείρηση, η σχετική δαπάνη αναγνωρίζεται προς έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδα του τρίτου με τις ίδιες ως άνω προϋποθέσεις και εφόσον πληρούνται και οι λοιπές προϋποθέσεις που τίθενται για την εκπεσιμότητα των δαπανών με τις διατάξεις του Ν.4172/2013, παρόλο που ο τραπεζικός λογαριασμός στον οποίο κατατέθηκαν τα μετρητά ή μεταφέρθηκαν τα σχετικά εμβάσματα δεν ανήκει σε πρόσωπο έναντι του οποίου υφίστατο και η σχετική υποχρέωση (ΠΟΛ 1055/2016).

Πληρωμή τιμολογίου μέσω POS

Σύμφωνα με την Εγκύκλιο Ε.2010/2024 ορίστηκε ότι οι οντότητες του άρθρου 1 του ν.4308/2014 (ΕΛΠ), που διαθέτουν Φορολογικούς Ηλεκτρονικούς Μηχανισμούς (ΦΗΜ) οι οποίοι διασυνδέονται με τερματικά ηλεκτρονικής μεταφοράς κεφαλαίων στο σημείο πώλησης (Electronic Funds Transfer at the point of sale, EFT/POS) βάσει της υπό στοιχεία Α.1098/2022 απόφασης του Διοικητή της ΑΑΔΕ, για τις διενεργούμενες συναλλαγές λιανικής, εκδίδουν αποδείξεις λιανικών συναλλαγών.

Για τις διενεργούμενες συναλλαγές τους με άλλες οντότητες, για τις οποίες απαιτείται έκδοση τιμολογίου, ενώ η εξόφλησή αυτού πραγματοποιείται μέσω EFT/POS, εκδίδουν:

α) αρχικά απόδειξη λιανικών συναλλαγών μέσω ΦΗΜ, με βάση τα οριζόμενα στην παρ. 8 του άρθρου 12 του ν.4308/2014,

β) στη συνέχεια πιστωτικό στοιχείο λιανικής για την αντικατάσταση της απόδειξης λιανικών συναλλαγών με βάση τα οριζόμενα στην παρ. 4 του ως άνω άρθρου και τέλος,

γ) ισόποσο τιμολόγιο προς την πράγματι αντισυμβαλλόμενη οντότητα για την ορθή απεικόνιση της συναλλαγής.

Στην περίπτωση κατά την οποία η έκδοση του τιμολογίου προηγείται της εξόφλησης αυτού, εκδίδεται απόδειξη λιανικών συναλλαγών και εν συνεχεία πιστωτικό στοιχείο λιανικής κατά την εξόφλησή του, σύμφωνα με τα ανωτέρω.

Tα ως άνω εκδοθέντα παραστατικά, διαβιβάζονται στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα της υπό στοιχεία Α.1138/2020 κοινής απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της ΑΑΔΕ.

Φορολογική μεταχείριση εσόδων από πώληση λογισμικού

Στην περίπτωση λογισμικού που αναπτύσσεται για τις ανάγκες συγκεκριμένης επιχείρησης (κατά παραγγελία προϊόν) εάν με τις πληρωμές που καταβάλλονται για το υπόψη αγαθό επέρχεται πλήρης αποξένωση της επιχείρησης ανάπτυξης λογισμικού από το προϊόν, τότε αυτές δεν συνιστούν δικαιώματα. Αντίθετα, εάν με τις πληρωμές αυτές δεν επέρχεται αποξένωση της επιχείρησης ανάπτυξης λογισμικού από το κατά παραγγελία προϊόν, τότε αυτές συνιστούν δικαιώματα με εξαίρεση την περίπτωση που οι πληρωμές αφορούν στην χρήση λογισμικού με δυνατότητα παραμετροποίησής του. Ομοίως, δεν υπόκειται στην έννοια των δικαιωμάτων η συντήρηση του λογισμικού που ανατίθεται στην πωλήτρια επιχείρηση βάσει συμβολαίου συντήρησης.

Συνήθη Ερωτήματα

Η παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας από τον εκμισθωτή κατά την αστική εκμίσθωση ακινήτου (π.χ. καθαριότητα, φύλαξη κ.λπ.) καθιστά το παραγόμενο εισόδημα ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα.

Δείτε τις Φοροαπόψεις και στo Capital

Η επιστημονική ομάδα της ΑΡΤΙΟΝ

Με την επιμέλεια του κυρίου Γεώργιου Δαλιάνη

Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 |  www.artion.gr).


Εισαγωγή χρημάτων από πώληση ακινήτου στο εξωτερικό

του Γιώργου Δαλιάνη με τη συνεργασία της Βασιλικής Ηλιοπούλου και της Νίκης Χατζοπούλου*

 Προκειμένου να χρησιμοποιηθούν τα χρήματα από πώληση περιουσιακού στοιχείου στην αλλοδαπή από φορολογικό κάτοικο Ελλάδας για κάλυψη τεκμηρίων απόκτησης ή διαβίωσης εξετάζεται από την αρμόδια φορολογική αρχή (ΔΟΥ, ΕΛΚΕ, ΚΕΦΟΜΕΠ κλπ) εάν συντρέχουν ορισμένες προϋποθέσεις για την αναγνώριση του ποσού αυτού.

Στην περίπτωση που ένα φυσικό πρόσωπο έχει την φορολογική του κατοικία στην Ελλάδα έχει υποχρέωση υποβολής δήλωσης και φορολογείται για το παγκόσμιο εισόδημα  του, αλλά και για τις αποκτήσεις περιουσιακών στοιχείων τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Ανεξάρτητα από τον τρόπο φορολόγησης στη χώρα που αποκτήθηκαν, τα εισοδήματα θα πρέπει να εμφανιστούν στην φορολογική δήλωση, που υποβλήθηκε στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με την ΠΟΛ 1076/2015 αν τα εισοδήματα που επικαλείται ένας φορολογούμενος για κάλυψη τεκμηρίων αποκτήθηκαν στην αλλοδαπή αναγνωρίζονται, εφόσον έχουν φορολογηθεί στην Ελλάδα ή απαλλάσσονται νομίμως από τη φορολόγηση αυτή. Προς απόδειξη της φορολογίας ή της νόμιμης απαλλαγής τους  πρέπει τα εισοδήματα αυτά να έχουν περιληφθεί σε δήλωση φορολογίας εισοδήματος. Ομοίως, ο φορολογούμενος μπορεί να επικαλεστεί, χρηματικά ποσά που προέρχονται από τη διάθεση περιουσιακών στοιχείων, εφόσον αποδεικνύει με επίσημα στοιχεία ότι αυτός είναι ο κύριος του περιουσιακού στοιχείου, καθώς και το τίμημα της πώλησης του στοιχείου αυτού. Αυτονόητο είναι ότι τα εν λόγω ποσά δύνανται να προέρχονται από το εξωτερικό (π.χ. πώληση ακινήτου αλλοδαπής).

Στο πλαίσιο αυτό, κατά την πώληση ενός ακινήτου στην αλλοδαπή, εάν έχει δηλωθεί η αγορά του περιουσιακού στοιχείου (τεκμήριο απόκτησης), τότε το σύνολο του εισπραττόμενου τιμήματος αναγνωρίζεται και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κάλυψη τεκμηρίων απόκτησης και διαβίωσης στην Ελλάδα.

Επίσης, σε περίπτωση δαπάνης απόκτησης περιουσιακού στοιχείου από φυσικό πρόσωπο, φορολογικό κάτοικο Ελλάδος, που αποδεδειγμένα καταβλήθηκε στην αλλοδαπή, η κάλυψη της εν λόγω δαπάνης στο σύνολο ή μέρος αυτής δύναται να πραγματοποιηθεί και με εισοδήματα ή άλλα ποσά αλλοδαπής προέλευσης, τα οποία έχουν περιληφθεί στη δήλωση φορολογίας εισοδήματος, χωρίς την προϋπόθεση εισαγωγής αυτών στην Ελλάδα.

Οι διατάξεις του άρθρου 32 του ν. 4172/2013 με τις οποίες ορίζονται οι δαπάνες απόκτησης περιουσιακών στοιχείων δεν κάνουν διάκριση εάν αυτές πραγματοποιούνται στην ημεδαπή ή στην αλλοδαπή. Εάν όμως προκύψει ότι δεν έχει δηλωθεί η αγορά του ακινήτου, το τίμημα της οποίας ο φορολογούμενος επικαλείται για την κάλυψη τεκμηρίων και αυτή η αγορά πραγματοποιήθηκε σε μη παραγεγραμμένη χρήση, τότε ο φορολογούμενος μπορεί να υποβάλει τροποποιητική δήλωση για το οικείο έτος. Εάν όμως η αγορά έγινε σε παραγεγραμμένη χρήση δεν μπορεί να γίνει τροποποιητική δήλωση, εφόσον δεν έχει δηλωθεί η αγορά και έτσι το ποσό αυτό δεν αναγνωρίζεται φορολογικά για κάλυψη τεκμηρίων. Εάν η φορολογική αρχή έχει λάβει γνώση και η αγορά πραγματοποιήθηκε με έμβασμα από ελληνικό τραπεζικό λογαριασμό, τότε δεν συντρέχει περίπτωση παράτασης της παραγραφής. Εάν, όμως, η αγορά έγινε από λογαριασμό του εξωτερικού, ο οποίος δεν είχε δηλωθεί ποτέ στην Ελλάδα, ούτε είχε τροφοδοτηθεί από λογαριασμό της ημεδαπής, τότε αυτό δύναται να θεωρηθεί συμπληρωματικό στοιχείο ικανό να παρατείνει την παραγραφή στην δεκαετία, σύμφωνα με το άρθρο 36 παρ. 3 περιπτ. β’ «Εξαιρετικά, πράξη διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου μπορεί να εκδοθεί εντός δέκα (10) ετών από τη λήξη του έτους εντός του οποίου λήγει η προθεσμία για την υποβολή της δήλωσης ή της τελευταίας δήλωσης σε περίπτωση που προβλέπεται η υποβολή περισσότερων δηλώσεων (…) σε περίπτωση που μετά την πενταετία περιέλθουν σε γνώση οποιασδήποτε Υπηρεσίας της Φορολογικής Διοίκησης νέα στοιχεία ή πληροφορίες που δεν θα μπορούσαν να είναι σε γνώση αυτής εντός της πενταετίας και προκύπτει ότι η φορολογική οφειλή υπερβαίνει αυτήν που είχε προσδιορισθεί βάσει προηγούμενου άμεσου, διοικητικού, εκτιμώμενου ή διορθωτικού προσδιορισμού φόρου και μόνο για το ζήτημα το οποίο αφορούν». Σε κάθε περίπτωση ο φορολογούμενος φέρει το βάρος της απόδειξης της συνδρομής των προϋποθέσεων για τα ποσά  αυτά  που  περιορίζουν  τη  διαφορά  μεταξύ  συνολικού  εισοδήματος  και  τεκμαρτού εισοδήματος (ΠΟΛ 1076/2015).

Με πρόσφατη απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών κρίθηκε μεταξύ άλλων ότι: «Αν μάλιστα το περιουσιακό στοιχείο βρίσκεται στην αλλοδαπή και το τίμημα καταβλήθηκε στην αλλοδαπή ο φορολογούμενος έχει το βάρος της απόδειξης και πρέπει να φέρει αποδείξεις σχετικά με την εισαγωγή συναλλάγματος δικαιολογώντας την απόκτησή του στην αλλοδαπή, προσκομίζοντας πρωτότυπο παραστατικό που εκδίδει η τράπεζα με το οποίο θα μπορεί να εξακριβωθεί ότι ο φορολογούμενος είναι ο δικαιούχος του εισαγόμενου χρηματικού κεφαλαίου, το ύψος του εισαγόμενου ποσού, το νόμισμα, η ευρωποίησή του και η χώρα προέλευσης».

Δείτε το άρθρο και στo Capital.gr

* Ο Γιώργος Δαλιάνης είναι Διευθύνων Σύμβουλος της ARTION AE & Ιδρυτής του Ομίλου ARTION, Οικονομολόγος-Φοροτεχνικός.

Η Βασιλική Ηλιοπούλου είναι πρώην Γενική Διευθύντρια Φορολογικής Διοίκησης και συνεργάτης της ARTION A.E.

Η Νίκη Χατζοπούλου είναι Δικηγόρος Παρ’Αρείω Πάγω LL.M. & Διαμεσολαβήτρια, συνεργάτης της ARTION A.E.

Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION A.E (Πουρνάρα 9, Μαρούσι /210 6009062 / www.artion.gr)


Φοροαπόψεις – 07/03/2024

Παραχώρηση χρήσης

Ο όρος «παραχώρηση χρήσης» απαντάται στις ακόλουθες περιπτώσεις:

– Όταν έχουμε δωρεάν παραχώρησης χρήσης ακινήτου, π.χ. όταν γονέας παραχωρεί τη χρήση ακινήτου στο παιδί του, χωρίς αντάλλαγμα.

Στις περιπτώσεις αυτές προκύπτει φορολογητέο τεκμαρτό εισόδημα το οποίο προσδιορίζεται σε 3% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Το τεκμαρτό εισόδημα απαλλάσσεται μόνο στη περίπτωση παραχώρηση χρήσης κατοικίας έως 200 τ.μ, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως κύρια κατοικία προς ανιόντες ή κατιόντες. (παρ. 2 άρθρου 39 ν.4172/2014).

– Όταν εκμισθώνουμε το ακίνητο και το αντάλλαγμα που θα λάβουμε προσδιορίζεται σε είδος. Το εισόδημα σε είδος αποτιμάται στην αγοραία αξία. (παρ. 2 άρθρου 39 ν.4172/2014). Στις περιπτώσεις αυτές πρέπει υποχρεωτικά να προσδιοριστεί το είδος.

Απομείωση αξίας εμπορευμάτων

Μία οντότητα η οντότητα μπορεί να προβεί στην απομείωση της αξίας των εμπορευμάτων της, σε χρόνο που αυτή κρίνει, χωρίς αυτός ο χρόνος να πρέπει να είναι το τέλος της χρήσης. Συναφώς έχει κριθεί ότι η φορολογική αρχή σε πιθανό φορολογικό έλεγχο θα αναγνωρίσει ότι τα είδη που εμπορεύεται η επιχείρησή σας είναι εμπορεύματα που υφίστανται απαξίωση με την πάροδο του χρόνου. Ωστόσο οι μειωμένες τιμές αποτίμησης θα πρέπει να τεκμηριώνονται με στοιχεία όπως λ.χ. παραστατικά αγορών ή πωλήσεων των αντίστοιχων ειδών και να μην προκύπτουν αυθαίρετα καθώς η απογραφή επηρεάζει το κόστος πωληθέντων και κατά συνέπεια τα κέρδη της φορολογικής χρήσης. Επομένως, απαιτείται η αποτίμηση να τεκμηριώνεται επαρκώς με πρόσφορα αποδεικτικά στοιχεία (βλ. ΔΕΔ Δ.Ε.Δ. 3357/2019).

Εφάπαξ αποζημίωση

Φορολογείται αυτοτελώς με εξάντληση της φορολογικής υποχρέωσης, κάθε εφάπαξ αποζημίωση που παρέχεται από οποιονδήποτε φορέα και για οποιονδήποτε λόγο διακοπής της σχέσεως εργασίας ή άλλης σύμβασης, η οποία συνδέει το φορέα με τον δικαιούχο της αποζημίωσης. Ο φόρος επιβάλλεται για ποσό αποζημίωσης άνω των 60.000 ευρώ και συγκεκριμένα υπολογίζεται για ποσό αποζημίωσης από 60.000,01 έως 100.000 ευρώ με συντελεστή 10%, για ποσό αποζημίωσης από 100.000,01 έως 150.000 ευρώ με συντελεστή 20% και για ποσό αποζημίωσης άνω των 150.000 ευρώ με συντελεστή 30%.

Περαιτέρω, εκπίπτει από τα έσοδα της επιχείρησης η δαπάνη της αποζημίωση απόλυσης στις περιπτώσεις εκείνες που αυτή είναι μεγαλύτερη της νόμιμης, δεδομένου ότι  δεν υπάρχει κάποιος περιορισμός αναφορικά με την έκπτωση της δαπάνης της αποζημίωσης όταν είναι αυξημένη σε σχέση με αυτή που προβλέπεται στην εργατική νομοθεσία, εκτός εάν υποκρύπτεται τεχνητή διευθέτηση για σκοπούς φοροαποφυγής (βλ. ΔΕΔ 1050/2020).

Συνήθη Ερωτήματα

Ο καλής πίστεως λήπτης φορολογικού στοιχείου, εικονικού ως προς το προσώπου του εκδότη (δηλαδή ο καλοπίστως αγνοών την εν λόγω εικονικότητα) δύναται να εκπέσει τη σχετική δαπάνη από τα ακαθάριστα έσοδά του, ενώ, αντιθέτως, τούτο είναι ανεπίτρεπτο για τον κακής πίστεως λήπτη του ως άνω φορολογικού στοιχείου (ΝΣΚ 170/2014).

Δείτε τις Φοροαπόψεις και στo Capital

Η επιστημονική ομάδα της ΑΡΤΙΟΝ

Με την επιμέλεια του κυρίου Γεώργιου Δαλιάνη

Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 |  www.artion.gr).


H ARTIΟΝ Μυκόνου Α.Ε. είναι γεγονός!

Η ARTION ιδρύει θυγατρική εταιρεία στη Μύκονο και εδραιώνει την παρουσία της στο νησί των Κυκλάδων 

Στα πλαίσια της συνεχούς ανάπτυξης και επέκτασης των εταιρειών του ΟΜΙΛΟΥ ARTION, η ARTION A.E. έχει τη χαρά να ανακοινώσει την ίδρυση θυγατρικής εταιρείας στη Μύκονο με σκοπό την παροχή λογιστικών, φοροτεχνικών και συμβουλευτικών υπηρεσιών. Σε συνεργασία με το λογιστικό γραφείο ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ, η ΑRTION Α.Ε. αποκτά σταθερή φυσική παρουσία στη Μύκονο, κάνοντας δυναμική είσοδο στην οικονομική και εμπορική δραστηριότητα του νησιού.

Τα γραφεία της ARTION Μυκόνου Α.Ε. στελεχώνονται με σταθερό καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς εξειδικευμένο προσωπικό 9 ατόμων, τα οποία υποστηρίζονται διαρκώς από την ARTION Α.Ε. σε επίπεδο τεχνογνωσίας με σκοπό τη διαρκή και σταθερή εξασφάλιση της άριστης ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχει ο Όμιλος.

Η ARTION εδώ και 44 έτη έχει εδραιωθεί ως μία εκ των μεγαλυτέρων και πλέον αξιόπιστων εταιρειών παροχής λογιστικών και φοροτεχνικών υπηρεσιών στην Ελλάδα. Απασχολεί 100 έμπειρα στελέχη και διαθέτει ένα πελατολόγιο με περισσότερες από 800 επιχειρήσεις, από όλους τους τομείς της ελληνικής επιχειρηματικής δραστηριότητας.  H ARTION είναι μέλος του παγκόσμιου δικτύου, ALLINIAL GLOBAL.

Η επέκταση, αυτή, εντάσσεται στη γενικότερη επιχειρηματική στρατηγική μας για την ανάπτυξη και την ενδυνάμωση της παρουσίας μας στην Ελληνική αγορά και ειδικότερα στην περιφέρεια.

Με την παρουσία της στο νησί, η ARTION έχει την ευκαιρία να υποστηρίξει τις ανάγκες των πελατών της σε τοπικό επίπεδο αλλά και να δημιουργήσει μία νέα εργασιακή προοπτική υποστηρίζοντας την τοπική επιχειρηματικότητα.

Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ARTION, Γιώργος Δαλιάνης, χαιρέτισε την ίδρυση της νέας θυγατρικής εταιρείας και δήλωσε πως αυτή είναι η αρχή από μία σειρά στοχευμένων ενεργειών ανάπτυξης που θα ακολουθήσουν μέσα στην επόμενη διετία. Ανέφερε, μεταξύ άλλων πως «επενδύουμε σε ανθρώπινο δυναμικό, νέα συστήματα, εξειδικευμένες υπηρεσίες και πλέον είμαστε μία εκ των μεγαλύτερων και σημαντικότερων εταιρειών παροχής λογιστικών και φοροτεχνικών υπηρεσιών στην Ελλάδα.  Μέσα από τη συνεργασία με το τοπικό γραφείο ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ, η ARTION Μυκόνου θα προσφέρει τα μέγιστα στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων της Μυκόνου».

ARTION Μυκόνου AE:  Δραφάκη, Μύκονος 84600, τηλ.: 22890 28375 – [email protected] – www.artion.gr

.


Προμέρισμα και Φορολογική Αντιμετώπιση

του Γιώργου Δαλιάνη με τη συνεργασία του Διονύση Σαμόλη και της Νίκης Χατζοπούλου*

Το προμέρισμα στις Ανώνυμες εταιρείες ή αλλιώς προσωρινή απόληψη κερδών για τις λοιπές εταιρικές μορφές είναι η εντός της χρήσης διανομή στους μετόχους/εταίρους ενός ποσού έναντι κερδών/μερισμάτων. Τι γίνεται όμως σε περίπτωση που η χρήση μετά το κλείσιμό της δεν είναι κερδοφόρα; Πώς αντιμετωπίζεται φορολογικά αυτή η διανομή;

Προκειμένου να καλυφθεί η καταβολή του προσωρινού μερίσματος, ο νομοθέτης έχει περιλάβει σχετική διάταξη στον Ν.4548/2018 «Αναμόρφωση του δικαίου των ανωνύμων εταιρειών», η ισχύς του οποίου αρχίζει από 1.1.2019. Οι διατάξεις των παραγρ 1 και 2 του άρθρου 162 ορίζουν τα εξής:

«1. Με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται εντός της χρήσης, είναι δυνατή η διανομή προσωρινών μερισμάτων με τις εξής προϋποθέσεις:

α) καταρτίζονται οικονομικές καταστάσεις από τις οποίες προκύπτει ότι υφίστανται τα προς τούτο αναγκαία ποσά,

β) οι παραπάνω οικονομικές καταστάσεις υποβάλλονται στις διατυπώσεις δημοσιότητας δύο (2) μήνες πριν από τη διανομή.

 2. Το ποσό που θα διανεμηθεί δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των κερδών που προκύπτει με βάση την παράγραφο 2 του άρθρου 159 του ν. 4548/20218 («Το ποσό που διανέμεται στους μετόχους δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των αποτελεσμάτων της τελευταίας χρήσης που έχει λήξει, προσαυξημένο με τα κέρδη, τα οποία προέρχονται από προηγούμενες χρήσεις και δεν έχουν διατεθεί, και τα αποθεματικά για τα οποία επιτρέπεται και αποφασίστηκε από τη γενική συνέλευση η διανομή τους, και μειωμένο: (α) κατά το ποσό των πιστωτικών κονδυλίων της κατάστασης αποτελεσμάτων, που δεν αποτελούν πραγματοποιημένα κέρδη, (β) κατά το ποσό των ζημιών προηγούμενων χρήσεων και (γ) κατά τα ποσά που επιβάλλεται να διατεθούν για το σχηματισμό αποθεματικών, σύμφωνα με το νόμο και το καταστατικό.»)».

Κατά την διανομή προσωρινών μερισμάτων η ανώνυμη εταιρεία δεν καταβάλλει τον εταιρικό φόρο εισοδήματος που αναλογεί σε αυτά κατά τον χρόνο διανομής τους. Ο φόρος εισοδήματος καταβάλλεται στον χρόνο που προσδιορίζεται, από τις διατάξεις του άρθρου 68 του Ν.4172/2013, που αφορά την υποβολή της ετήσιας δήλωσης φορολογίας Εισοδήματος νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων και καταβολή του φόρου του φορολογικού έτους που αφορά.

– Παρακρατούμενος φόρος προμερισμάτων

Κατά την καταβολή των προμερισμάτων διενεργείται παρακράτηση φόρου, που σήμερα

– Στις διατάξεις του άρθρου 36 του Ν.4172/2013 Κ.Φ.Ε ως ισχύει, ορίζεται ότι:

«1. Ο όρος «μερίσματα» σημαίνει το εισόδημα που προκύπτει από μετοχές, ιδρυτικούς τίτλους, ή άλλα δικαιώματα συμμετοχής σε κέρδη τα οποία δεν αποτελούν απαιτήσεις από οφειλές (χρέη), καθώς και το εισόδημα από άλλα εταιρικά δικαιώματα, στα οποία περιλαμβάνονται τα μερίδια, οι μερίδες συμπεριλαμβανομένων των προμερισμάτων και μαθηματικών αποθεματικών, οι συμμετοχές σε κέρδη προσωπικών επιχειρήσεων, οι διανομές των κερδών από κάθε είδους νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, καθώς και κάθε άλλο συναφές διανεμόμενο ποσό.

  1. Εάν η ανέρχεται σε 5%. Ο χρόνος κατά τον οποίο δηλώνεται το προμέρισμα είναι ο χρόνος λήψης της απόφασης για την έγκριση της διανομής τους από το αρμόδιο όργανο του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας, δηλαδή π.χ. προμερίσματα που καταβλήθηκαν εντός της χρήσης 2022 δηλώνονται μετά την τακτική Γ.Σ. που γίνεται εντός του 2023, επομένως δηλώνονται κατά την υποβολή της δήλωσης του φ. έτους 2023. Το προμέρισμα με την απόφαση της Γενικής Συνέλευσης οριστικοποιείται και θεωρείται πλέον μέρισμα. Η παρακράτηση εξαντλεί την φορολογική υποχρέωση, δηλαδή δεν καταβάλλεται επιπλέον φόρος κατά την έγκρισή τους ως μερισμάτων.

– Παρακρατούμενος φόρος προσωρινών απολήψεων κερδών (για ΙΚΕ και ΕΠΕ) και προσωπικές εταιρείες με διπλογραφικά βιβλία

Οι προσωρινές απολήψεις κερδών υπόκεινται σε παρακράτηση φόρου 5% που, ομοίως κατά τα άνω, εξαντλεί την φορολογική υποχρέωση.

Ο χρόνος απόκτησης του δικαιώματος είσπραξης για το εισόδημα από για προσωρινές απολήψεις κερδών είναι ο  χρόνος λήψης της απόφασης για την έγκριση της διανομής τους από το αρμόδιο όργανο του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας.

O φόρος που παρακρατείται σύμφωνα με τα ανωτέρω αποδίδεται το αργότερο μέχρι το τέλος του δεύτερου μήνα από την ημερομηνία καταβολής της υποκείμενης σε παρακράτηση πληρωμής.

– Προσωρινές απολήψεις κερδών σε εταιρείες που τηρούν απλογραφικά βιβλία

Σε περίπτωση απόληψης κερδών από τα ανωτέρω πρόσωπα που τηρούν απλογραφικά βιβλία, δεν ενεργείται παρακράτηση φόρου, καθόσον τα κέρδη αυτά φορολογούνται μόνο στο όνομα του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας (ΠΟΛ 1042/2015). Λόγω της φύσης των βιβλίων δεν νοείται παρακράτηση.

– Επιστροφή προμερίσματος ή προσωρινών απολήψεων κερδών

Σε περίπτωση που κατά την χρήση δεν προκύψει ποσό προς διανομή τα ήδη ληφθέντα προμερίσματα ή προσωρινές απολήψεις επιστρέφονται ως αχρεωστήτως καταβληθέντα. Σε περίπτωση επιστροφής, τότε το ποσό αυτό θεωρείται δάνειο με όλες τις σχετικές έννομες συνέπειες (τέλη χαρτοσήμου, τόκοι, υποχρέωση απόδοσης.

Συνηθίζεται σε αυτές τις περιπτώσεις η διαφορά να καλύπτεται με μείωση κεφαλαίου ή διανομή παλαιότερων αποθεματικών.

– Πότε δηλώνεται το προμέρισμα και οι προσωρινές απολήψεις κερδών

Όπως προαναφέραμε, στη φορολογική δήλωση τα ποσά αυτά δηλώνονται ανεξάρτητα από την ημερομηνία λήψης τους στον χρόνο λήψης της απόφασης για την έγκριση της διανομής τους από το αρμόδιο όργανο του νομικού προσώπου ή της νομικής οντότητας.

Σε παλαιότερα άρθρα μας έχουμε επισημάνει την διάσταση μεταξύ ταμειακών κινήσεων και δηλωθέντων εισοδημάτων στην φορολογική δήλωση, που δυστυχώς έχει δυσάρεστες συνέπειες για τον φορολογούμενο. Κατά την υποβολή φορολογικής δήλωσης υπάρχει υποχρέωση δήλωσης των ποσών, ενώ σε φορολογικό έλεγχο οι ελεγκτές αναζητούν την ημέρα κατάθεσης. Κατά την υποβολή της φορολογικής δήλωσης το προμέρισμα δεν θα αναγνωριστεί φορολογικά κατά το έτος της καταβολής του και έτσι δεν μπορεί να καλυφθεί βάσει αυτού του ποσού τεκμήριο απόκτησης περιουσιακού στοιχείου. Εάν, όμως, παρόλα αυτά αποκτηθεί περιουσιακό στοιχείο βάσει του ποσού αυτού, θα προκύψει διαφορά φορολόγησης βάσει τεκμηρίων για την χρονιά αυτή. Ωστόσο, σε περίπτωση ελέγχου με έμμεσες τεχνικές ή άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών το ποσό αυτό αναγνωρίζεται από τον έλεγχο, διότι αυτές οι τεχνικές ελέγχου εξετάζουν πραγματικές εισροές και εκροές χρήματος.

Παράδειγμα

Καταβάλλεται προμέρισμα ποσού 200.000 ευρώ εντός του έτους 2022. Το ποσό αυτό δεν δηλώνεται στην φορολογική δήλωση του έτους 2022 και ως εκ τούτου το ποσό αυτό δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για κάλυψη αντικειμενικών δαπανών (τεκμηρίων), ωστόσο αγοράζεται με το ποσό αυτό ακίνητο. Εν συνεχεία το 2023 με την λήψη της απόφασης της Τακτικής Γενικής Συνέλευσης δηλώνονται μερίσματα ποσού 250.000 ευρώ στο φ. έτος 2023. Κατά την υποβολή της φ. δήλωσης του έτους 2022 το ποσό των προμερισμάτων 200.000 ευρώ δεν αναγνωρίζεται από τον έλεγχο για την κάλυψη του τεκμηρίου απόκτησης, με τις συνέπειες που προαναφέραμε.

Δείτε το άρθρο και στo Capital.gr

* Ο Γιώργος Δαλιάνης είναι Διευθύνων Σύμβουλος της ARTION AE & Ιδρυτής του Ομίλου ARTION, Οικονομολόγος-Φοροτεχνικός.

Ο Διονύσης Σαμόλης είναι Γενικός Διευθυντής και Senior Partner της ARTION A.E.

Η Νίκη Χατζοπούλου είναι Δικηγόρος Παρ’Αρείω Πάγω LL.M. & Διαμεσολαβήτρια, συνεργάτης της ARTION A.E.

Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION A.E (Πουρνάρα 9, Μαρούσι /210 6009062 / www.artion.gr)


Φοροαπόψεις – 22/02/2024

Φορολόγηση επί συγχώνευσης

Σε περίπτωση μετατροπής ή συγχώνευσης επιχειρήσεων σε ανώνυμη εταιρεία, στο όνομα της τελευταίας φορολογούνται τα κέρδη που προκύπτουν για το χρονικό διάστημα από την ίδρυσή της, δηλαδή από τη δημοσίευση του καταστατικού της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και μετά, ενώ για τα μέχρι την ημερομηνία αυτή κέρδη φορολογούνται οι επιχειρήσεις που μετατράπηκαν ή συγχωνεύθηκαν. Στις περιπτώσεις αυτές, προκειμένου να προσδιοριστούν τα κέρδη, οι συγχωνευόμενες ή μετατρεπόμενες εταιρείες πρέπει να συντάσσουν απογραφή λήξης και η εταιρεία που προέρχεται από τη συγχώνευση ή μετατροπή απογραφή έναρξης.

Χρόνος παραγραφής πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ

Για πιστωτικά υπόλοιπα που γεννώνται μετά την 1/1/2014 προβλέπεται πενταετής χρόνος παραγραφής από τη λήξη του έτους εντός του οποίου λήγει η προθεσμία υποβολής της τελευταίας δήλωσης.  Για διαχειριστικές περιόδους πριν την 1.1.2014, ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 57 του ΦΠΑ (δηλαδή τριετής χρόνος παραγραφής).

Το πιστωτικό υπόλοιπο Φ.Π.Α. επιχείρησης για το οποίο συμπληρώθηκε ο χρόνος παραγραφής για επιστροφή του από το Ελληνικό Δημόσιο, δεν εκπίπτει από τα ακαθάριστα έσοδά της. (1036359/10354/Β0012/10-6-1994 και ΠΟΛ 1029/2006).

Σύμβαση ΑΕ με συνδεδεμένο μέρος (μέλος ΔΣ)

Η σύμβαση μεταξύ ΑΕ και μέλους του ΔΣ της, εφόσον εξέρχεται από τα όρια της τρέχουσας συναλλαγής, πρέπει να υποβληθεί, με ποινή ακυρότητας, σε προηγούμενη άδεια της ΓΣ. Με την υπ’ αριθ. 628/2023 απόφαση του Αρείου Πάγου κρίθηκε ότι ήταν ορθή η κρίση του Εφετείου ότι η συναφθείσα σύμβαση ανεξάρτητων υπηρεσιών μεταξύ της ΑΕ και της ενάγουσας, μέλους του Δ.Σ , με αντικείμενο την, εκ μέρους της τελευταίας, παροχή φοροτεχνικών και λογιστικών υπηρεσιών εντάσσεται στην έννοια των τρεχουσών συναλλαγών της εναγομένης και δεν απαιτείτο η προηγούμενη παροχή άδειας της ΓΣ.

Συνήθη Ερωτήματα

Προκειμένου να μην παραγραφεί η αξίωση του Δημοσίου για βεβαίωση και επιβολή φόρου ή/και κύρωσης για παράβαση των σχετικών διατάξεων, πρέπει, εντός της προθεσμίας παραγραφής, όχι μόνον να εκδίδεται η καταλογιστική πράξη αλλά και να γίνεται κοινοποίηση αυτής.

Δείτε τις Φοροαπόψεις και στo Capital

Η επιστημονική ομάδα της ΑΡΤΙΟΝ

Με την επιμέλεια του κυρίου Γεώργιου Δαλιάνη

Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION Α.Ε. (Πουρνάρα 9 Μαρούσι | +30 210 6009062 |  www.artion.gr).


Διεύρυνση πλαισίου εφαρμογής έμμεσων τεχνικών φορολογικού ελέγχου

του Γιώργου Δαλιάνη με τη συνεργασία της Nάνσυ Καλλιανιώτη και της Νίκης Χατζοπούλου*

Με τον πρόσφατο ν. 5073/2023 διευρύνθηκε το πλαίσιο εντός του οποίου μπορούν οι φορολογικές αρχές (ΕΛΚΕ, ΔΟΥ, ΚΕΦΟΜΕΠ, ΚΕΜΕΕΠ) να εφαρμόζουν τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου. Πρακτικά, πλέον οι έμμεσες μπορούν να εφαρμοστούν σχεδόν σε όλες τις υποθέσεις ελέγχου τείνουν δε να αντικαταστήσουν τον παραδοσιακό τρόπο ελέγχου, ο οποίος γίνεται απλά ένα δευτερεύον εργαλείο κατά την εφαρμογή των έμμεσων τεχνικών. Με τον τρόπο αυτόν, η Φορολογική Διοίκηση προσδοκά στον αποτελεσματικότερο εντοπισμό φοροαποφυγής ή φοροδιαφυγής και τη συνακόλουθη αύξηση των δημοσίων εσόδων.

Πιο συγκεκριμένα, η προηγούμενη μορφή του άρθρου 28 ΚΦΕ, το οποίο περιγράφει τις περιπτώσεις εφαρμογής των έμμεσων τεχνικών ελέγχου είχε ως εξής:

 «Το εισόδημα των φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που ασκούν ή προκύπτει ότι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα μπορεί να προσδιορίζεται με βάση κάθε διαθέσιμο στοιχείο ή με έμμεσες μεθόδους ελέγχου κατά τις ειδικότερες προβλέψεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) όταν τα λογιστικά αρχεία δεν τηρούνται ή οι οικονομικές καταστάσεις δεν συντάσσονται σύμφωνα με τον νόμο για τα λογιστικά πρότυπα, ή

β) όταν τα φορολογικά στοιχεία ή τα λοιπά προβλεπόμενα σχετικά δικαιολογητικά δεν συντάσσονται σύμφωνα με τον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας, ή

γ) όταν τα λογιστικά αρχεία ή φορολογικά στοιχεία δεν προσκομίζονται στη Φορολογική Διοίκηση μετά από σχετική πρόσκληση».

Μετά την νομοθετική τροποποίηση στις ανωτέρω περιπτώσεις προστίθενται ακόμη άλλες τρεις και επιπλέον ρητά αποτυπώνεται ότι οι έμμεσες τεχνικές πλέον μπορούν να εφαρμοστούν σε οποιαδήποτε υπόθεση φορολογικού ελέγχου.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του άρθρου 14 του ν. 5073/2023 ορίζεται ότι:  «Διευρύνονται οι περιπτώσεις αυτόματης καταφυγής σε έμμεσες τεχνικές ελέγχου και διευκρινίζεται ότι η σχετική αναφορά του άρθρου 28 του Κ.Φ.Δ. είναι ενδεικτική. Αντιμετωπίζεται η ανάγκη για την ευρύτερη χρήση από τον ελεγκτικό μηχανισμό των έμμεσων τεχνικών ελέγχου, μέσω της διεύρυνσης των προϋποθέσεων εφαρμογής τους, οι οποίες αποτελούν διεθνώς σημαντικά ελεγκτικά εργαλεία για τον εντοπισμό τυχόν αποκρυπτέας φορολογητέας  ύλης  και συνακόλουθα για τον προσδιορισμό της σχετικής φορολογικής υποχρέωσης».

Το νέο άρθρο 28 ΚΦΕ διαμορφώνεται ως εξής:

«1. Το εισόδημα των φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων που ασκούν ή προκύπτει ότι ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα μπορεί να προσδιορίζεται με βάση κάθε διαθέσιμο στοιχείο ή με έμμεσες μεθόδους ελέγχου κατά τις ειδικότερες προβλέψεις του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (Κ.Φ.Δ., ν. 4987/2022, Α’ 206) ιδίως στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) όταν τα λογιστικά αρχεία δεν τηρούνται ή οι οικονομικές καταστάσεις δεν συντάσσονται σύμφωνα με τον νόμο για τα λογιστικά πρότυπα, ή

β) όταν τα φορολογικά στοιχεία ή τα λοιπά προβλεπόμενα σχετικά δικαιολογητικά δεν συντάσσονται σύμφωνα με τον Κ.Φ.Δ., ή

γ) όταν τα λογιστικά αρχεία ή φορολογικά στοιχεία δεν προσκομίζονται στη Φορολογική Διοίκηση εντός της προθεσμίας της παρ. 2 του άρθρου 14 του Κ.Φ.Δ. μετά από δύο σχετικές προσκλήσεις, ή

δ) όταν υπάρχει σημαντική αναντιστοιχία μεταξύ των δηλούμενων οικονομικών μεγεθών, ιδίως των αγορών, των πωλήσεων και των αποθεμάτων, ή

ε) όταν δεν επαληθεύεται ο συντελεστής μικτού κέρδους που προκύπτει από τα δηλούμενα αποτελέσματα με αυτόν που προκύπτει βάσει των παραστατικών αγορών και πωλήσεων ή υπάρχει αδικαιολόγητη μεταβολή αυτού μεταξύ διαδοχικών ετών, ή

στ) όταν δηλώνεται ζημία σε τρία (3) τουλάχιστον συνεχόμενα φορολογικά έτη και δεν προκύπτει ο τρόπος χρηματοδότησης της επιχείρησης, με τον οποίο καλύπτονται οι υποχρεώσεις της.»

Έχουμε τονίσει πολλές φορές με παλαιότερη αρθρογραφία μας τον κίνδυνο που ελλοχεύει από την εκτεταμένη εφαρμογή των έμμεσων τεχνικών, αλλά για ακόμη μία φορά ο νομοθέτης παίρνει ρητά θέση υπέρ των έμμεσων μεθόδων προσδιορισμού εισοδήματος, χωρίς ταυτόχρονα να δρα προληπτικά υπέρ των φορολογουμένων, π.χ. με την κατάργηση της τεκμαρτής φορολόγησης ή την θέσπιση ενός προκαθορισμένου συντελεστή κέρδους.

Ως αποτέλεσμα της πρακτικής αυτής είναι ότι τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα που υφίστανται φορολογικό έλεγχο επιβαρύνονται με φόρους και πρόσθετες επιβαρύνσεις πολλαπλάσια πολλές φορές των ποσών που φοροαπέφυγαν, γεγονός που έχει καταστροφικές συνέπειες για την οικονομική επιβίωση των μεμονωμένων αυτών προσώπων.

Τέλος, θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι σύμφωνα με την πάγια νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας το φορολογητέο εισόδημα προσδιορίζεται εξωλογιστικώς στις περιπτώσεις που δεν είναι εφικτός ο λογιστικός προσδιορισμός του με βάση τα τηρούμενα από την επιχείρηση βιβλία και στοιχεία (ΣτΕ 1165/2009).

Δείτε το άρθρο και στo Capital.gr

* Ο Γιώργος Δαλιάνης είναι Διευθύνων Σύμβουλος της ARTION AE & Ιδρυτής του Ομίλου ARTION, Οικονομολόγος-Φοροτεχνικός.

Η  Νάνσυ Καλλιανιώτη είναι Senior Partner της ARTION A.E.

Η Νίκη Χατζοπούλου είναι Δικηγόρος Παρ’Αρείω Πάγω LL.M. & Διαμεσολαβήτρια, συνεργάτης της ARTION A.E.

Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION A.E (Πουρνάρα 9, Μαρούσι /210 6009062 / www.artion.gr)


Σεμινάριο “ΕΝΔΟΟΜΙΛΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ (ΤRANSFER PRICING)

ΔΩΡΕΑΝ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

ΧΟΡΗΓΙΑ ΤΟΥ ΟΜΙΛΟΥ ARTION

 

ΘΕΜΑ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ:

“Τεκμηρίωση Ενδοομιλικών Συναλλαγών (Transfer Pricing) “

Περιεχόμενα Σεμιναρίου:

  1. Αρχή των Ίσων Αποστάσεων
  2. Έννοια & Ορισμός Συνδεδεμένων Προσώπων
  3. Υπόχρεοι Τεκμηρίωσης Τιμών Ενδοομιλικών Συναλλαγών
  4. Κατηγορίες Συναλλαγών προς Τεκμηρίωση
  5. Νέες Οδηγίες ΟΟΣΑ (Ιαν 2022)
  6. Προθεσμίες Κατάρτισης Φακέλλου Τεκμηρίωσης & Υποβολής Συνοπτικού Πίνακα Πληροφοριών
  7. Πρόστιμα & Κυρώσεις
  8. Φορολογικά Έντυπα (Ε3, Ν)
  9. Περί ενδοομιλικών συναλλαγών & μη εκπιπτώμενων δαπανών
  10. Παρουσίαση των περιεχομένων του Φακέλλου Τεκμηρίωσης
  11. Συνοπτικός Πίνακας Πληροφοριών
  12. Συγκριτική Ανάλυση
  13. Τεκμηρίωση Ενδοομιλικών & Covid19
  14. Μέθοδοι Τεκμηρίωσης Τιμών Ενδοομιλικών Συναλλαγών
  15. Ενδοομιλικές Συναλλαγές και Τεχνητές Διευθετήσεις
  16. Προέγκριση Μεθοδολογίας Ενδοομιλικής Τιμολόγησης (ΑΡΑ-Advance Pricing Agreements)

Σκοπός Σεμιναρίου:

Βασικός στόχος του σεμιναρίου είναι η παρουσίαση, η επεξήγηση και η ανάλυση της τεκμηρίωσης των Ενδοομιλικών Συναλλαγών (Transfer Pricing).

Εισηγητές:

  1. Κωστής Ντρούκας – Διευθύνων Σύμβουλος kNn Consulting/ Σύμβουλος Επιχειρήσεων & Οικονομολόγος
  2. Κώστας Νιφορόπουλος –  Πρόεδρος του Δ.Σ.&Δ/νων Σύμβουλος της “ΩΡΙΩΝ ΟΡΚΩΤΟΙ ΕΛΕΓΚΤΕΣ ΛΟΓΙΣΤΕΣ ΑΕ”, Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής,

Απευθύνεται σε:

  • Λογιστές, Φοροτεχνικούς, Οικονομολόγους, Φορολογικούς  Συμβούλους επιχειρήσεων

Ημερομηνίες διεξαγωγής & Τόπος Διεξαγωγής

Ημερομηνίες  Διεξαγωγής

Δευτέρα  11  Μαρτίου και Τετάρτη 13 Μαρτίου 2024

(17:00 – 20:00)- ΔΙΑ ΖΩΣΗΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

ΓΙΑ SENIOR-ΕΜΠΕΙΡΑ ΣΤΕΛΕΧΗ:  Το σεμινάριο θα διεξαχθεί σε 6 ώρες συνολικά. Οι τρεις πρώτες ώρες θα υλοποιηθούν τη Δευτέρα 11 Μαρτίου και οι υπόλοιπες τρεις ώρες την Τετάρτη 13 Μαρτίου 2024. 

ΣΤΙΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ  Η ΥΛΗ ΑΦΟΡΑ ΣΤΕΛΕΧΗ ΕΜΠΕΙΡΑ-SENIOR που έχουν γνώση ή εργάζονται στο Transfer Pricing και που επιθυμούν να εμβαθύνουν και να επεκτείνουν τις γνώσεις τους  πάνω στο αντικείμενο των Ενδοομιλικών Συναλλαγών. 


Δευτέρα  4  Μαρτίου και Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024

(17:00 – 20:00)- ΔΙΑ ΖΩΣΗΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ

ΓΙΑ JUNIOR-ENTRY LEVEL ΣΤΕΛΕΧΗ:  Το σεμινάριο θα διεξαχθεί σε 6 ώρες συνολικά. Οι τρεις πρώτες ώρες θα υλοποιηθούν τη Δευτέρα 4 Μαρτίου και οι υπόλοιπες τρεις ώρες την Τετάρτη 6 Μαρτίου 2024. 

ΣΤΙΣ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ  Η ΥΛΗ ΑΦΟΡΑ ΣΤΕΛΕΧΗ JUNIOR-ENTRY LEVEL που επιθυμούν να αποκτήσουν βασικές γνώσεις πάνω στο Transfer Pricing καθώς και σε ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΣ ΣΧΟΛΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ-ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ που θέλουν να ασχοληθούν επαγγελματικά με το Transfer Pricing ή να αποκτήσουν γνώσεις στο αντικείμενο.

Τόπος  διεξαγωγής

ΜΑΡΟΥΣΙ (Γραφεία ΟΜΙΛΟΥ ARTION)

Τρόπος Παρακολούθησης σεμιναρίου

ΜΕ ΦΥΣΙΚΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑ

Τα βήματα της διαδικασίας εγγραφής για το σεμινάριο, είναι τα εξής: 

1. Δηλώνετε εγκαίρως συμμετοχή!  Πώς; Συμπληρώνοντας με προσοχή όλα τα πεδία της φόρμας συμμετοχής που θα δείτε στο κάτω μέρος της σελίδας και επιλέγοντας ανάμεσα στις 2 εναλλακτικές ανάλογα με το επίπεδο γνώσης σας.

2. Αναμένετε e-mail:  Σε σύντομο χρονικό διάστημα, θα λάβετε e-mail ενημέρωσης για την εγγραφή σας στο σεμινάριο.

ΟΡΟΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Μην αφήνετε τη δήλωση συμμετοχής για τελευταία στιγμή! Η αίτησή σας, προκειμένου να ληφθεί υπόψη και να εξεταστεί, πρέπει να έχει υποβληθεί τουλάχιστον 5 εργάσιμες ημέρες πριν την ημέρα διεξαγωγής του σεμιναρίου.

ΛΟΙΠΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

α. Πολιτική ακυρώσεων

 Ακύρωση σεμιναρίων λόγω απόφασης διοργανωτή ή ανωτέρας βίας

Οι διοργανωτές διατηρούν το δικαίωμα της αλλαγής ημερομηνίας και ακύρωσης του σεμιναρίου, ενημερώνοντας τους συμμετέχοντες είτε τηλεφωνικά ή μέσω e-mail.
Σε περίπτωση απεργίας, κυβερνητικών απαγορεύσεων, κακών καιρικών συνθηκών και γενικά κάθε συμβάντος πέραν του εύλογου ελέγχου των διοργανωτών, που προκαλεί παρακώλυση της εκτέλεσης μέρους ή του συνόλου του σεμιναρίου, οι διοργανωτές διατηρούν το δικαίωμα να αλλάζουν την ημερομηνία και την ώρα διεξαγωγής του.

β. Κανόνες Ασφαλείας & Υγιεινής

Απαγορεύεται το κάπνισμα σε όλους τους εσωτερικούς χώρους, ανεξαρτήτως του αν πρόκειται για ώρα μαθήματος, αναμονής κλπ. Γενικότερα, τηρούνται όλοι οι κανόνες ασφαλείας και υγιεινής λόγω COVID.


Πρόταση επίλυσης εκκρεμών φορολογικών υποθέσεων

του Γιώργου Δαλιάνη με τη συνεργασία της Βασιλικής Ηλιοπούλου και της Νίκης Χατζοπούλου*

Από το έτος 2020 (άρθρο 16 του άρθρο του Ν. 4714/2020) συστήθηκε η Επιτροπή Εξώδικης Επίλυσης των εκκρεμών φορολογικών διαφορών ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων με τριπλό στόχο: την ταχεία επίλυση των διαφορών αυτών, την αποσυμφόρηση της διοικητικής δικαιοσύνης, και την τόνωση των φορολογικών εσόδων. Η διαδικασία αυτή είναι διαφορετική από τον Εξωδικαστικό Μηχανισμό Ρύθμισης Οφειλών (ν. 4738/2020) που αφορά οφειλές προς Τράπεζες, Δημόσιο και ασφαλιστικούς φορείς.

Ήδη με τον ν. 5073/2023 δόθηκε παράταση στην αρμοδιότητά της μέχρι την 30.6.2024. Το αίτημα μπορεί να αφορά μόνο σε υποθέσεις που εκκρεμούν και δεν έχουν συζητηθεί, ενώπιον των Διοικητικών δικαστηρίων (Πρωτοδικεία, Εφετεία και Συμβούλιο της Επικρατείας) έως τις 29 Ιουνίου 2024. Δηλαδή θα πρέπει να έχει ήδη ασκηθεί η προσφυγή ή έφεση ή αίτηση αναίρεσης ενώπιον των δικαστηρίων. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να έχουν ακολουθηθεί όλα τα προηγούμενα βήματα (εμπρόθεσμη ενδικοφανής προσφυγή, εμπρόθεσμη δικαστική προσφυγή), γι’ αυτό και είναι σημαντικό, όταν προκύπτει ένας φορολογικός καταλογισμός (π.χ. κατόπιν φορολογικού ελέγχου από ΔΟΥ, ΕΛΚΕ, ΣΔΟΕ, ΚΕΦΟΜΕΠ, ΚΕΜΕΕΠ) να ακολουθούνται από τον φορολογούμενο οι νόμιμες διαδικασίες, ώστε να μην απωλέσει μελλοντικά κάποιο δικαίωμά του.

Με την υπ. Αριθ. 127519 ΕΞ 2020 (ΦΕΚ Β’ 4939) Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών έγινε καθορισμός των θεμάτων λειτουργίας της Επιτροπής.

Οι ισχυρισμοί που περιοριστικά μπορεί να προβληθούν παραδεκτά με την αίτηση εξώδικης επίλυσης είναι οι εξής:

α) Παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει τον επίδικο φόρο ή πρόστιμο λόγω παρόδου του χρόνου εντός του οποίου η Φορολογική Διοίκηση είχε δικαίωμα προς καταλογισμό αυτών.

β) Παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλει τον επίδικο φόρο ή πρόστιμο λόγω λήψης φορολογικού πιστοποιητικού χωρίς επιφύλαξη.

γ) Εσφαλμένο καταλογισμό του φόρου ή προστίμου λόγω πρόδηλης έλλειψης φορολογικής υποχρέωσης ή αριθμητικού σφάλματος.

δ) Αναδρομική εφαρμογή της ευμενέστερης φορολογικής κύρωσης σύμφωνα με όσα έχουν γίνει δεκτά από τη νομολογία του ΣτΕ.

ε) Μείωση του πρόσθετου φόρου, του τόκου, των προσαυξήσεων και των προστίμων γενικώς, δυνάμει της παρ. 8.

Η Επιτροπή εξετάζει τα νομικά θέματα με βάση τη νομολογία και την πάγια πρακτική της Φορολογικής Διοίκησης και επί αυτών λαμβάνει θέση κάνοντας αποδεκτούς ή απορρίπτοντας τους ισχυρισμούς του αιτούντος. Όσον αφορά την περίπτωση (ε) περί μείωσης του πρόσθετου φόρου, του τόκου, των προσαυξήσεων και των προστίμων η Επιτροπή αποφασίζει θετικά και κάνει πρόταση περί μείωσης, σύμφωνα με τον νόμο, την οποία ο φορολογούμενος είτε αποδέχεται είτε απορρίπτει.

Για όσο διάστημα η υπόθεση εκκρεμεί ενώπιον των Επιτροπών, η δίκη ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας ή του αρμοδίου τακτικού διοικητικού δικαστηρίου αναστέλλεται. Η αναστολή δεν καταλαμβάνει την προσωρινή δικαστική προστασία.

Σε περίπτωση αποδοχής από τον αιτούντα, το πρακτικό εξώδικης επίλυσης είναι εκτελεστός τίτλος και το αναγραφόμενο σε αυτό ποσό βεβαιώνεται ως δημόσιο έσοδο. Το ως άνω πρακτικό επιλύει αμετάκλητα την εκκρεμή διαφορά και δεν προσβάλλεται με κανένα ένδικο βοήθημα ή μέσο, εφόσον επί του συνολικού ποσού που προκύπτει για τον φορολογούμενο, καταβληθεί ποσοστό τουλάχιστον τριάντα τοις εκατό (30%) του κύριου φόρου που οφείλεται, εντός πέντε (5) εργασίμων ημερών από την υπογραφή του και χωρήσει νομίμως η εξόφληση του συνόλου αυτού, σύμφωνα με τα κατωτέρω:

 

Αριθμός δόσεων Ποσοστό έκπτωσης (%)
1 75
2 – 4 65
5 – 8 55
9 – 12 50
13 – 16 45
17 – 20 40
21 – 24 35

Η βέλτιστη λύση είναι, εφόσον υπάρχει η ταμιευτική δυνατότητα, να εξοφληθεί το 100% σε μία δόση, ώστε να επιτευχθεί η έκπτωση για τους πρόσθετους φόρους, τους τόκους, τις προσαυξήσεις και τα πρόστιμα σε ποσοστό 75%.  Επισημαίνεται ότι εάν  δεν καταβληθούν δύο (2) συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις ή καθυστερήσει η καταβολή των δύο (2) τελευταίων δόσεων για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα, ο συμβιβασμός ανατρέπεται αναδρομικά, και τα  καταβληθέντα ποσά θεωρούνται ότι καταβλήθηκαν έναντι της οφειλής του αρχικού τίτλου, ο οποίος βεβαιώνεται εκ νέου ως δημόσιο έσοδο.

Παραδείγματα:

1) πρόστιμο ΚΦΔ για αλλοίωση φορολογικού μηχανισμού ποσού 20.000 ευρώ μειώνεται σε 5.000 €

2) φόρος εισοδήματος που αφορά το έτος 2017 ποσού 50.000 ευρώ που επιβαρύνεται με πρόστιμο του άρθρου 25 ΚΦΔ 25.000 ευρώ πλέον προσαυξήσεις ποσού 26.280,00   ευρώ, σύνολο οφειλής 101.280,00 ευρώ μειώνεται σε ποσό 56.250 ευρώ.

Βλέπουμε ότι η Επιτροπή έχει αποδώσει τα αναμενόμενα αποτελέσματα και για τον λόγο αυτό έχει παραταθεί επανειλημμένα η αρμοδιότητά της. Αποτελεί την ενδεδειγμένη επιλογή για υποθέσεις που έχουν προβληθεί οι ισχυρισμοί που αναφέραμε παραπάνω, αλλά και για υποθέσεις στις οποίες ο φορολογούμενος επιθυμεί να συμβιβαστεί. Το σημείο κλειδί είναι ότι στις περιπτώσεις συμβιβασμού προκύπτει όφελος και για τις δύο πλευρές, καθώς αφενός το Δημόσιο εξασφαλίζει άμεσα έσοδα και αφετέρου ο φορολογούμενος επωφελείται μεγάλης έκπτωσης σε σχέση με την αρχική οφειλή.

Δείτε το άρθρο και στo Capital.gr

* Ο Γιώργος Δαλιάνης είναι Διευθύνων Σύμβουλος της ARTION AE & Ιδρυτής του Ομίλου ARTION, Οικονομολόγος-Φοροτεχνικός.

Η  Βασιλική Ηλιοπούλου είναι πρώην Γενική Διευθύντρια Φορολογικής Διοίκησης και συνεργάτης της ARTION A.E.

Η Νίκη Χατζοπούλου είναι Δικηγόρος Παρ’Αρείω Πάγω LL.M. & Διαμεσολαβήτρια, συνεργάτης της ARTION A.E.

Το ανωτέρω κείμενο έχει ενημερωτικό χαρακτήρα και σε καμία περίπτωση δεν υποκαθιστά τις εξειδικευμένες συμβουλευτικές υπηρεσίες. Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να απευθυνθείτε στην ARTION A.E (Πουρνάρα 9, Μαρούσι /210 6009062 / www.artion.gr)